Tracéstudie treinverbinding Zernike

Een tracéstudie naar een treinverbinding tussen het
Hoofdstation Groningen en Zernike.


Waarom duizenden studenten met een zware tram door een middeleeuwse binnenstad vervoeren wanneer er vlak bij hun bestemming al een spoorlijn ligt?

In de visie van de Stadspartij is de binnenstad niet geschikt om een zware tram aan te leggen op de schaal die het Groningse College voorstelt. Het is peperduur en het heeft ongewenste effecten op de leefbaarheid en veiligheid. De kosten zullen zeker nog oplopen, zoals bij alle grote infrastructuur projecten het geval is. Wie gaat dat betalen? Omdat onder de tramrails alle riolen moeten worden vervangen zou de hele binnenstad van Groningen moeten worden opgebroken. In het voorliggende tramplan schuilt ook een enorme innerlijke tegenstelling. De winkeliers willen zoveel mogelijk op-en afstapplaatsen. Voor het snelle vervoer van vele duizenden werknemers naar Zernike heen en terug zijn juist snelle trams met weinig haltes vereist. Dat is niet met elkaar te verenigen.


De door de Stadspartij voorgestelde nieuwe spoorverbinding heeft niet veel dure voorzieningen nodig. Er hoeft niets voor te worden afgebroken. Er hoeft niets voor te worden onteigend. Er zijn geen dure spoorbruggen of tunnels voor nodig. Het kopstation Zernike laat de mogelijkheid open om te zijner tijd aansluiting op het regiotram of spoor net naar Friesland en het noorden en oosten van Groningen te realiseren.

De route

route

Van rechts naar links ziet u eerst het bestaande emplacement ten zuiden van Groningen. Een spoorverbinding kan niet zonder opstelruimte, waar de treinen worden gerangeerd. Het station Europapark bestaat al en wordt verder uitgebouwd. Daar kan men komende vanuit het oosten of het zuiden van de stad op de trein stappen. Het Academisch Ziekenhuis is vanuit de Euroborg te ontsluiten. De Euroborg wordt een knooppunt van fiets-auto-trein en regiotramverkeer. Vanaf station Europapark zullen treinen met een hoge frequentie reizigers naar Zernike heen en terug brengen. De nieuwe lijn volgt eerst bestaand spoor.

Op het Groninger Hoofdstation komen busverkeer, fietsverkeer, autoverkeer en treinnet bij elkaar. De zuidkant van het hoofdstation zal opnieuw worden ingericht. Er is aansluiting op de busbanen naar de transferia.

Na het het Noorderstation komen ter hoogte van het Sportpark Het Noorden wissels. Daar is zoveel ruimte, dat de trein dubbelsporig naar het westen kan afbuigen. Het sportpark zelf blijft intact. Het nieuwe dubbele spoor kan achter het hoogste punt van het Selwerderhof langs worden geleid. Daar is voldoende ruimte. De route kan desgewenst om de ondergrondse resten van Kasteel Selwerd heen worden geleid. De daar gelegen “Huppels” zijn immers een beschermd archeologisch ondergronds rijksmonument onder nummer 45594. Het spoor kruist daarna de hoogspanningsleiding. Daarvoor hoeven geen extra voorzieningen te worden getroffen.

Aan de noordoostelijke kant van het universiteitsterrein is aan de Grouwelerie een klein park aangelegd. Dat zal deels moeten wijken voor de spoorverbinding. Het grote middenterrein van het Zernike complex, aan de Kadijk, is onbebouwd en wordt momenteel gebruikt als parkeerplaats. Het terrein biedt meer dan voldoende ruimte voor een stationsgebouw. Hier is ruimte voor publiekprivate ontwikkeling met winkels en kantoren onder en boven het station. In deze eerste fase gaat de trein via dezelfde route weer terug naar het Noorderstation, het Hoofdstation en naar station Europapark.

In de tweede fase kan gedacht worden aan een enkelsporige verbinding van Zernike langs de westelijk ringweg. Er is ten noorden van de Pleiadenbrug ruimte voor station/halte Paddepoel Vinkhuizen. Het Station/de halte Paddepoel-Vinkhuizen, ter hoogte van de Siersteen- en Pleiadenlaan verbindt bus-en treinverkeer. De duizenden inwoners van het westen van de stad krijgen een eigen station. De nieuwe lijn volgt vanaf de overweg Friesestraatweg weer bestaand spoor naar het Hoofdstation en station Europapark.

Robert Prummel (fractievoorzitter Stadspartij)

Drs. ing. Gerard Offerman (voorzitter Stadspartij)