open brief aan de Gemeenteraad van Groningen.

BRANDBRIEF

Een open brief aan de Gemeenteraad van Groningen.

Geachte collegae,

Zouden we in Groningen in december 1939 in de Harmonie een Duits cabaret hebben geboekt dat opriep om Joden dood te slaan, door het hoofd te schieten en in brand te steken?

Ik weet dat Nederlanders toen massaal hun afkeer van de Duitse onverdraagzaamheid toonden. Geen fatsoenlijk mens zou het hebben geprogrammeerd of hebben bezocht.

In 1939 had de Jodenhaat in Duitsland geleid tot de eerste moordpartijen.

In Groningen vierden we vorig jaar Roze Zaterdag, een feest van tolerantie, medemenselijkheid en acceptatie.

Op Jamaica, en op steeds meer plaatsen in de wereld, zijn tolerantie en veiligheid voor homosexuele mensen ver te zoeken. Zij worden gediscrimineerd, mishandeld, vervolgd en vermoord.

Maandagavond 2 april komt Sizzla in Groningen optreden. Een zanger die op 28 maart jongstleden in Londen het liedje Boom Bye Bye van Buju Banton heeft gezongen.

In Londen heeft hij kort geleden gezongen dat “ een flikker moet wegrennen wanneer Buju Banton er aan komt. Dat hij in zijn hoofd zal worden geschoten en zal worden verbrand”. Het is niet te geloven maar dat is wat er in moeilijk begrijpelijk Jamaicaans patois staat. Elders in het lied wordt bezongen dat men een “Batty bwoy”(flikker) zuur in het gezicht gooit.

Human Rights Watch noemt Jamaica noemt “the most homophobic place on earth”. Homosexuele mannen en vrouwen worden op het eiland geregeld vermoord.

Vrijheid van meningsuiting is een van de belangrijkste verworvenheden van onze maatschappij, een traditie van tolerantie en “leven en laten leven”is dat evenzeer.

Sizla heeft nog onlangs op een podium een lied gezongen waarin hij opriep tot moord en geweld. In onze ogen is een optreden van een dergelijke artiest onacceptabel.

In Sizzla’s eigen Nah Apologize roept Sizzla op homo’s dood te schieten en te verbranden. Hij zingt ook dat de Rasta’s zich “nergens voor hoeven te verontschuldigen”. Dat lied bracht hij na de ondertekening van de Reggae Compassionate Act uit. Die “act”is een belofte om in het vervolg geen haatzaaiende muziek meer uit te brengen of te zingen. Sizzla heeft deze zelfopgelegde beperking inmiddels twee maal geschonden. Met het uitbrengen van Nah Apologize en op zijn optreden in Londen eerder dit jaar.

Kan de Stad Groningen toestaan dat in de Oosterpoort een gesubsidieerd optreden plaatsvindt waarin een artiest optreed die op 18 maart jongstleden in een optreden in Londen nog het haatlied “Boom Bye Bye” (ook verkrijgbaar als ringtone voor je mobieltje) zong?

Sizzla zingt in dat “zijn pistool de flikker zal neerschieten”.

“Ah don’t care if they ban meDamn,me say fi bu’n batty-man,yuh cyah wrong meYow,me nah born over England,a real African thisReal real real Rasatman this! boom!

Rastaman don’t apologize to no batty-boyYuh dis’ Black people,then mih gun will shot yuh boy”

Een boycott doet hem, zo zingt hij, niets, hij schiet flikkers dood. Aan het eind van het lied is sprake van het verbranden van flikkers.

Het COC Nederland doet “een dringend beroep op de organisatoren om afstand te nemen van deze homohater en om zijn concerten te annuleren’.

Overal in de wereld neemt geweld tegen homosexuele mensen schrikbarend toe. In onze ogen moet men een artiest die haat zaait geen podium bieden. Bedenk dat muziek voor jongeren een belangrijke voorbeeldfunctie heeft, ook wanneer Sizzla zich op het Groningse podium beheerst, zijn fans kunnen het lied wel downloaden en als ringtone gebruiken. Homofoob geweld onder jongeren, met name allochtone jongeren is een groeiend probleem. Nemen we het risico dat door groeiende aandacht voor Sizzla ook zijn gedachtegoed wordt verspreid?

In Rotterdam verontschuldigde Burgemeester Aboutaleb zich alvast voor het optreden van Sizzla maar dat zal “niet op een podium plaatsvinden waarvan de Gemeente verantwoordelijk is voor de programmering”. De Oosterpoort is wèl een gemeentelijke instelling en ons College van Burgemeester en Wethouders (en wij als raadsleden) zijn verantwoordelijk voor de programmering.

Ondergetekenden roepen de Gemeenteraad van Groningen op om Burgemeester en Wethouders te vragen het concert af te zeggen.

Robert Prummel
Jacob Bolhuis